Return to site

Grenada - Beter een goede buur...

Clarks Court Bay & bounty stranden

Het is nog vroeg in de ochtend als we aan komen in Clarks Court Bay. Na een korte pitstop in de marina voor een afspraak met een monteur willen we terug de zee op om richting Prickley Bay te gaan. En dan valt ons oog op een mooi klein eilandje met een prachtig wit strand, palmbomen en helder blauw water. We verleggen koers, varen zo dichtbij als we kunnen en droppen ons anker. Dit het Caribisch gebied. En daar willen wij liggen.

broken image

Tijdens het ontbijt bekijken we het mooie witte bounty strand nog een keer en bedenken we dat we daar wel even willen gaan chillen. We hebben al ontdekt dat het strand onderdeel is van een privé eiland. Eigenlijk dachten we dus dat we het strand niet op zouden mogen tot we van iemand horen dat alle stranden op Grenada publiekelijk toegankelijk zijn. Dit betekent... dat ondanks de bordjes en het gevoel dat je niet welkom bent... we er wel naar toe mogen. Even later liggen we op het strand en snorkelen we in het blauwe water. Niemand zegt er wat van.

Seven Sisters watervallen

Naast ons ligt een zeilboot voor anker met 5 leeftijdsgenoten aan boord. We kennen een van de jongens nog van Gran Canaria en besluiten samen naar de Seven Sisters watervallen te gaan. We pakken de local bus en rijden over het prachtige eiland tot we aankomen bij een klein restaurantje. Gewapend met een 'verplichte' wandelstok vertrekken we het regenwoud in. Gelukkig is het maar 40 graden. We wandelen over glibberige bergweggetjes, langs grote groene bomen en vergezeld door mockingbirds hiken we richting het geluid van stromend water. We komen uit bij een mooie grote waterval en duiken gelijk het water in om af te koelen. Tom gaat met een gids nog een stukje verder de jungle in zodat hij vanaf daar van de hoge waterval kan springen. Het levert mooie beelden & een blije Tom op.

Prickley Bay

We besluiten anker op te gaan en zeilen naar Prickley Bay. Het is heerlijk weer, net voldoende wind om te zeilen, weinig golven en een strak blauwe hemel. We springen van de boot af en laten ons aan een lijn achter de boot aan slepen. Stuurautomaat aan en gaan. We vermaken ons goed op het water en net iets te snel zien we de zeilboten van Prickley Bay al liggen. Het is een volle ankerplek maar we wurmen ons er doorheen tot we op een van de mooiste plekjes liggen.

Goede buur

Ons anker heeft de bodem nog niet geraakt of er komt een man aan varen. Hij komt ons even groeten. Eerlijk is eerlijk, hij maakt wel wat indruk met z'n baard en tatoeages. Toch leuk om even kennis te maken. De dag erna komt hij weer langs varen en nodigen we 'm uit voor koffie aan boord. Hij vertelt de mooiste verhalen, over hoe hij hier twee jaar geleden vanuit Zweden naar toe is gezeild, samen met z'n vrouw en 2 kids. Hoe ze met z'n 4tjes hebben besloten hier te blijven omdat ze het zo geweldig vinden op Grenada. Hij gaat weer weg en komt even later weer terug, of we nog iets nodig hebben van de supermarkt want dan kan hij ons wel even een lift geven. Uh, ja zeker, we hebben altijd iets nodig als we de mogelijkheid hebben niet lopend te gaan maar met een auto. Tijdens de autorit vertelt Tom over onze kapotte watermaker, Carlos wil ons helpen met de reparatie. Hij nodigt ons uit bij hem aan boord zodat we z'n vrouw en kinderen kunnen ontmoeten. De volgende avond eten we met elkaar op hun mooie grote boot. Carlos heeft aangeboden om de watermaker uit elkaar te halen in zijn werkruimte(ja, hij heeft een heuse werkruimte aan boord!) om er samen met Tom naar te kijken. Samen rijden ze het hele eiland over om de juiste onderdelen te vinden. Carlos en Lola vragen of we zin hebben mee te gaan naar het regenwoud waar ze willen kijken naar een stuk land om te kopen. Ze willen een huis bouwen, volledig off the grid. We hebben een geweldige dag met elkaar en hun zoontje Paco. Aan het einde van de dag halen we Luna van school op en gaan we met elkaar uit eten. De gezellige taferelen herhalen zich dagelijks en zo worden mensen die twee weken nog onbekenden waren vrienden. We spreken naar elkaar uit dat we blij zijn dat we elkaar hebben ontmoet. Tom en ik voelen ons tijdelijk onderdeel van hun gezin en dat is heel fijn. Grenada is mooi en leuk maar zal ons bij blijven door deze ontmoeting.

*koekjes bakken met Paco*

*gezellig in de auto met Luna*

Tangled up

'Als je dit bericht leest moeten jullie zo snel mogelijk terug komen naar de boot'. Ik lees het berichtje terwijl Tom en ik net lekker zitten te lunchen. Hap slik weg, let's go. Door de kneiterharde regen lopen we naar de bus en varen aangekomen bij de haven met ons bijbootje naar de boot. Vanuit de verte zie ik verschillende mensen rondom onze boot. Aangekomen horen we dat onze boot door de harde wind en regen met een andere boot in de knoop is gekomen. Carlos en Lola zitten in een bijboot en kayak tussen onze boot en die van de buren om ze uit elkaar te halen. Ik ren naar binnen waar ik onze tassen op de bank gooi. Shit, de camera zit er in. We halen 'm d'r uit: doorweekt. Snel in een bak met rijst, maar het mag niet meer baten. Onze Sony A7 waar we mee vloggen is dood. Ai, dit doet pijn(vooral financieel). Ondertussen is onze Samsung camera in Marokko kapot gegaan en onze drone op Lanzarote. Totale cameraschade tot nu toe: 2500. Ondertussen is Tom met Lola, Carlos en de eigenaar van de andere boot druk bezig om de situatie onder controle te krijgen. De harde wind en regen maken het niet gemakkelijk maar een half uur later zijn we bij elkaar weg en hebben we ons anker 20 meter verder uitgegooid. Schade: camera + lakschade aan het schip van de buren, 100 euro. AUW. Wind en regen zijn stom.

Ziek

Ondertussen zijn we al iets langer op Grenada dan gepland. We weten niet helemaal wat er met me aan de hand is, maar ik ben al even ziek. Ik heb antibiotica gekregen voor een blaasontsteking die niet aansloeg. Vervolgens heb ik een andere gekregen waar ik een allergische reactie van kreeg. Vandaag begin ik met de derde kuur. Verder heb ik een ultrasound gehad waar iets op te zien was, waarschijnlijk een niersteen(tje). Morgen om 09:30 hoor ik meer en later deze week krijg ik de uitslag van bloed en urine onderzoek. Als ik ben opgeknapt gaan we verder!

We hebben ondertussen een andere camera om te vloggen(hoe we daar aan komen vertel ik snel, iets met SV Delos) maar we moeten een nieuwe camera kopen om te fotograferen. Wil je ons financieel supporten? Dan kan dat via ons Patreon account.

*onze outside shower*

*dit is het Caribisch gebied*

*Grenada*

broken image

*elke dag rondvaren in de bijboot*

*art of nature: nootmuskaat*

*Grenada*

broken image

*lekkerste eten ever bij onze zuid afrikaanse buren*

*zwemmen in luxe hotels door te doen alsof we daar horen*